Przedszkole Miejskie nr 15 w Lubinie
59-300 Lubin
ul. Orla 75
Tel: (76) 724-94-56
Tel: 663 271 197
Tel: 792 232 489 - oddziały ul. Sowia 7
-
Statystyki
- Odwiedziny: 982781
- Do końca roku: 247 dni
- Do wakacji: 54 dni
-
Kartka z kalendarza
Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu?
DLA RODZICÓW
Pierwszy dzień dziecka w przedszkolu
Pierwszy dzień dziecka w przedszkolu, może być trudny, zarówno dla dziecka, jak i rodziców. Oto kilka wskazówek, jak złagodzić niepokoje pierwszego dnia.
Odwiedź z dzieckiem przedszkole, zanim maluch rozpocznie uczęszczanie do grupy.
- Pomóż dziecku sporządzić listę rzeczy, których chciałby dowiedzieć się o przedszkolu. Na przykład, może chciałby znać imiona nauczycieli, wiedzieć gdzie jest łazienka lub dowiedzieć się, czy dzieci leżakują w przedszkolu. Weź listę ze sobą, kiedy będziecie szli do przedszkola.
- Zaplanuj dzień, w którym rodzice i dzieci będą mogli spotkać się z kilkoma pracownikami przedszkola tak, aby dziecko mogło poznać imiona nauczycieli.
- Zapytaj, co robi personel przedszkola, żeby pomóc rodzinie przygotować się do pierwszego dnia w przedszkolu. Czy członkowie rodziny mogą zostać w sali razem z dzieckiem, przez pierwszy tydzień lub dwa? Czy dzieci mogą przynieść z domu ulubione przedmioty, które dają im poczucie bezpieczeństwa (na przykład ukochany niedźwiadek lub rodzinne zdjęcia) i trzymać je pod ręką?
- Po wizycie w przedszkolu, porozmawiaj z przedszkolakiem o tym, czego się dowiedzieliście. Na przykład, czy maluch znalazł łazienkę? Czy zapamiętał imiona swoich nauczycieli?
Zaplanuj z góry, jak będzie wyglądał pierwszy dzień dziecka w przedszkolu
- Kilka dni przed pójściem do przedszkola, zacznij liczyć z dzieckiem, ile dni pozostało do rozpoczęcia nauki i zaznacz je w kalendarzu. Zachęć przedszkolaka, żeby pomógł ci przy zakupie przyborów szkolnych. Pozwól mu zadecydować, w co się ubierze i jaką zabawkę zabierze ze sobą.
- Zacznij od prostych, najczęściej stosowanych w waszej rodzinie, rytuałów pożegnalnych. Małe dziecko prawdopodobnie będzie chciało, żebyś go przytuliła i zapewniła, że wróci do domu po przedszkolu. Przedszkolaki także lubią zażartować albo wspólnie z rodzicem zaplanować, co najpierw będą robiły w przedszkolu.
- Jeśli dziecko jest nieszczęśliwe, kiedy odchodzisz, wytłumacz mu, że rozumiesz, że czasami maluchy tęsknią za rodziną, kiedy są w przedszkolu i zapewnij go, że te uczucia przeminą i będzie on czuł się lepiej po pewnym czasie.
- Kiedy odprowadzisz malucha do przedszkola, nigdy nie zostawiaj go bez uprzedzenia, nawet jeśli wiesz, że dziecko będzie zdenerwowane po twoim wyjściu. Uprzedź nauczycielki, że musisz wyjść; one zaopiekują się twoim dzieckiem i zaangażują przedszkolaka do wspólnej zabawy.
Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu
(rady dla rodziców)
1. Staraj się jak najwięcej mówić o przedszkolu. Można mówić, że będzie się mogło tam bawić z kolegami, rysować kredkami i lepić z plasteliny i że będą tam duże sale i zabawki . Jeśli będzie ci zadawało pytania , nie pozostaw żadnego z nich bez odpowiedzi.
2. Dziecko powinno wiedzieć, jak wygląda jego przedszkole. Wybierz się tam na spacer, możesz być pewna, że przedszkolne sale z zabawkami i dziecięcymi dekoracjami spodobają się dziecku.
3. Wybierzcie się razem z dzieckiem na zakupy - pozwól żeby wybrało kapcie lub worek do przedszkola.
4. Jeśli dziecko miało mało kontaktów z rówieśnikami nadrabiaj to teraz - zaproś do siebie znajomych z dziećmi, lub wybierzcie się na plac zabaw. Postaraj się, żeby dzieci bawiły się bez twojego udziału.
5. Sprawdź, czy twoje dziecko potrafi samodzielnie wykonywać proste czynności - zakładać czapkę, sweter, wkładać kapcie, jeść łyżką i widelcem. Jeśli ma problemy, poćwiczcie razem. Chwal je za każdy nawet najmniejszy sukces.
6. Jeśli dziecko nigdy nie rozstawało się z domem, zostaw je na godzinę lub dwie u dziadków lub znajomych. To bardzo ważne, gdyż w przeciwnym razie przedszkole będzie mu się kojarzyło z pierwszym rozstaniem.
7. Nie zamartwiaj się, że dziecko idzie do przedszkola, nie bój się, że nie da sobie rady. Ono od razu wyczuje twoje nastroje i będzie negatywnie nastawione do tego nowego etapu w swoim życiu.
RADY NA PIERWSZE WRZEŚNIOWE DNI
1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni, pomóż się dziecku rozebrać, pocałuj je na do widzenia i wyjdź.
2. Nie zabieraj dziecka do domu, kiedy płacze przy rozstaniu, będzie wiedziało, że łzami może wszystko wymusić.
3. Nie obiecuj : „jeśli pójdziesz do przedszkola dostaniesz lalkę (samochód)", kiedy będziesz odbierała je z przedszkola możesz dać mu jakiś malutki prezencik, ale nie może to być forma przekupywania.
4. Kontroluj się, co mówisz, zamiast : „ Już możesz wracać do domu", powiedz : „Teraz idziemy do domu". To niby niewielka różnica, ale pierwsze zdanie sugeruje sytuację przymusową , drugie - nie.
5. Nie zmuszaj aby dziecko po przyjściu do domu zaraz opowiadało, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres.
6. Jeśli dziecko przy pożegnaniu płacze, postaraj się, żeby przez kilka dni odprowadzał je do przedszkola ojciec. Rozstanie z tatą jest często mniej bolesne.
7. Czas pobytu małych dzieci 3-4 latków w przedszkolu w miarę możliwości nie powinien być zbyt długi. Przedszkole jest natomiast dobrym środowiskiem kształtującym niezbędne zachowania społeczne dla 5-6 latków, nawet jeśli mama jest w domu i mogłaby zająć się dzieckiem.
8. Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Pozostaw w szafeczce dodatkowe rzeczy do ubrania, uprzedź je, że gdy pobrudzi lub zmoczy ubranie, może przebrać się w czyste. Odbierając z przedszkola nie wypytuj, dlaczego założyło inne rzeczy. Jeśli samo ci o tym opowie, wysłuchaj cierpliwie, staraj się nie narzekać i nie dziwić.
9. Pozwól zabrać do przedszkola ulubioną zabawkę - przytulankę, poprzez kontakt z czymś bliskim przypominającym dom stwarza się dziecku poczucie bezpieczeństwa
10. W rozmowach o przedszkolu podkreślaj jego dobre strony, ale nie odbieraj dziecku prawa do własnej oceny życia przedszkolnego. Dobrze jest pozwolić dziecku się wyżalić i podtrzymać go na duchu. Warto rozpoznać sytuacje trudne, przedyskutować postępowanie. Dziecko powinno wiedzieć, że może w takich chwilach zaufać swojej Pani tak samo jak mamie.
11. Warto nawiązać dobry kontakt i stałą współpracę z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o różne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu, jak radzi sobie podczas zabaw i zajęć, czy ma jakieś problemy i nad czym dobrze byłoby popracować w domu.
CZYNNIKI UTRUDNIAJĄCE ADAPTACJĘ:
- brak zaufania do placówki, podejrzliwość wobec personelu,
- niepokój, lęk, poczucie zagrożenia,
- brak jasnych reguł, zmienność w ich przestrzeganiu,
- brak doświadczeń społecznych w kontaktach z innymi dorosłymi i dziećmi,
- nadopiekuńczość, wyręczanie dziecka w czynnościach związanych z samoobsługą,
- straszenie dziecka przedszkolem, ciociami, itp.,
- pośpiech, zdenerwowanie, spóźnianie - brak czasu dla dziecka, zabieganie,
- brak zrozumienia dla trudnych zachowań dziecka, obrażanie się na dziecko, odrzucenie,
- zmiana rytmu i trybu życia dziecka.
Dla dobrej adaptacji dziecka w nowym środowisku jakim jest przedszkole trzylatek powinien mieć opanowane następujące czynności:
- w miarę możliwości jedzenie łyżką i widelcem,
- mycie rąk,
- czynności higieniczne przy załatwianiu potrzeb fizjologicznych,
- zdejmowanie i ubieranie podstawowych części garderoby (np. nakładanie kapci) z pomocą dorosłej osoby,
- w miarę możliwości rozpoznawanie swoich rzeczy wśród innych,
- wycieranie nosa z pomocą dorosłej osoby,
- znajomość swojego imienia, a nawet nazwiska.
PAMIĘTAJ
Opinie i uwagi nauczycielek, zwłaszcza te trudne przez rodziców do zaakceptowania, nie są wynikiem negatywnego stosunku do dziecka, ale wynikają z troski o dziecko. Należy pamiętać, że przedszkole jest partnerem rodziców. Wiedza i umiejętności zdobyte w przedszkolu powinny być utrwalane i pogłębiane w domu. Dla dobrej adaptacji potrzebne jest systematyczne zaangażowanie ze strony rodziców w życie przedszkola.
ŻYCZYMY DZIECIOM, PAŃSTWU I SOBIE OWOCNEJ WSPÓŁPRACY
Żródło: Internet.