Procedura przyjmowania skarg i wniosków

Załącznik nr 1 do Zarządzenia  Nr 11/2021

Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Lubinie

 

 

Procedura przyjmowania, rozpatrywania i koordynowania skarg  i wniosków Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Lubinie.

Na podstawie:

Art. 226 Ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.: Dz. U. z 2021 r., poz. 735 z późn. zm.)

- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji  przyjmowania i rozpatrywania  skarg  i wniosków ( Dz .U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46)

 

Rozdział I

§ 1

Organizacja załatwiania spraw

1. W Przedszkolu Miejskim Nr 15 w Lubinie wnoszący skargi i wnioski przyjmowani są przez Dyrektora.

2. Dyrektor przedszkola przyjmuje skargi i wnioski w dniach i godzinach zgodnie z Harmonogramem pracy Dyrektora określonym i podanym do ogólnej wiadomości na początku każdego roku szkolnego.

3. Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub także za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

4. Pracownik przedszkola, który otrzymał skargę dotyczącą jego działalności, obowiązany jest przekazać ją niezwłocznie Dyrektorowi.

5. Dyrektor przedszkola prowadzi rejestr skarg i wniosków.

6. Skargi i wnioski przekazane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne oraz organizacje społeczne podlegają rozpatrzeniu i załatwieniu w takim samym trybie, jak skargi i wnioski osób fizycznych i prawnych.

7. Do rejestru wpisuje się także skargi i wnioski, które nie zawierają imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu wnoszącego- anonimy.

8. Rejestr skarg uwzględnia następujące rubryki:

1)    liczba porządkowa,

2)    data wpływu skargi/wniosku,

3)    adres osoby lub instytucji wnoszącej skargę/wniosek,

4)    informacja na temat, czego dotyczy skarga/wniosek,

5)    termin załatwienia skargi/wniosku,

6)    imię i nazwisko osoby odpowiedzialnej za załatwienie skargi/wniosku,

7)   datę załatwienia,

8)    krótką informację o sposobie załatwiania sprawy,

9)    do rejestru nie wpisuje się pism skierowanych do wiadomości przedszkola.

 

Rozdział II

Kwalifikowanie skarg i wniosków

§ 2

1. Kwalifikowanie spraw jako skargi lub wniosku dokonuje Dyrektor.

2. Każda sprawa zakwalifikowana przez Dyrektora jako skarga lub wniosek wpisywana jest do rejestru skarg i wniosków.

3. Jeśli z treści skargi lub wniosku nie można ustalić ich przedmiotu, Dyrektor wzywa wnoszącego o wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nie usunięcie braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

4. Skargi/wnioski, które nie należą do kompetencji przedszkola, należy zarejestrować, a następnie pismem przewodnim przesłać zgodnie właściwością, zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego albo zwrócić mu sprawę wskazując właściwy organ, kopię pisma zostawić w dokumentacji przedszkola.

5. Wnioski, które dotyczą kilku spraw podlegających rozpatrzeniu przez różne organy, należy zarejestrować a następnie pismem przewodnim przesłać właściwym organom zawiadamiając o tym równocześnie wnoszącego, a kopie zostawić w dokumentacji przedszkola.

6. Skargi/wnioski anonimowe po dokonaniu rejestracji pozostają bez rozpoznania.

7. Dyrektor może informacje zawarte w anonimowej skardze/wniosku wykorzystać w ramach swoich kompetencji i pełnionego nadzoru pedagogicznego.

 

Rozdział III

Rozpatrywanie skarg

§3

1. Skargi/wnioski rozpatruje Dyrektor PM 15 lub osoba przez niego upoważniona.

2. Z wyjaśnienia skargi/wniosku sporządza się następują dokumentację:

1) oryginał skargi/wniosku/protokół przyjęcia skargi ustnej,

2) notatkę służbową informującą o sposobie załatwienia skargi/wniosku i wynikach postępowania wyjaśniającego,

3) materiały pomocnicze zebrane w trakcie wyjaśniania skargi/wniosku,

4) odpowiedź do wnoszącego, w której został powiadomiony o sposobie rozstrzygnięcia sprawy wraz z urzędowo potwierdzonym jej wysłaniem,

5) inne pisma, jeśli sprawa tego wymaga.

3. Odpowiedź do wnoszącego winna zawierać:

1) oznaczenie organu, od którego pochodzi,

2) wyczerpującą informację o sposobie załatwienia sprawy z odniesieniem się do wszystkich zarzutów/wniosków zawartych w skardze/wniosku,

3) imię i nazwisko osoby rozpatrującej skargę.

4. Pełna dokumentacja po zakończeniu sprawy przechowywana jest w gabinecie Dyrektora Przedszkola Miejskiego Nr 15 w Lubinie.

 

Rozdział IV

Terminy rozpatrywania skarg i wniosków

§4

1. Skargę/wniosek rozpatruje się bez zbędnej zwłoki.

2. Skargę/wniosek rozpatruje się:

1) do 14 dni, gdy skargę wnosi poseł na Sejm, senator lub radny;

2) do 1 miesiąca, gdy wszczyna się postępowanie wyjaśniające;

3) do 2 miesięcy, gdy sprawa jest szczególnie skomplikowana.

3. Do 7 dni należy:

1) zwrócić skargę/wniosek wnoszącemu sprawę ze wskazaniem właściwego organu, jeżeli skarga/wniosek została skierowana do niewłaściwego organu;

2) przesłać skargę/wniosek do wnoszącego z odpowiednim wyjaśnieniem, jeżeli trudno jest ustalić właściwy organ lub gdy właściwym jest organ wymiaru sprawiedliwości;

3) przesłać odpisy skargi/wniosku do właściwych organów z powiadomieniem wnoszącego, jeżeli sprawy w nich poruszane dotyczą różnych organów, w tym przedszkola;

4) przesłać informację do wnoszącego o przesunięciu terminu załatwienia skargi/wniosku z podaniem powodów tego przesunięcia;

5) zwrócić się z prośbą do osoby wnoszącej o przesłanie dodatkowych informacji dotyczących skargi/wniosku;

6) udzielić odpowiedzi w przypadku ponowienia skargi/wniosku, w której brak jest wskazania nowych okoliczności sprawy.

 

Załączniki:

1. Protokół przyjęcia skargi ustnej.

2. Notatka służbowa informująca o załatwieniu sprawy.

3. Rejestr przyjmowania skarg i wniosków.